خانه / دانستنی‌های تخصصی / با تست های آلرژی شناسی آشنا شویم

با تست های آلرژی شناسی آشنا شویم

آلرژی یا به شکل عامیانه حساسیت واکنش شدید سیستم ایمنی بدن فرد نسب عوامل مختلف محیطی ، خوراکی ، حیوانی و … می باشد . آلرژی در افرادی مشهود است که دارای سیستم ایمنی فوق هوشیار می باشند که حتی به مواد بی ضرر نیز واکنش نشان می دهد . آلرژی به گونه های مختلف و متفاوت در افراد مشاهده می گردد علائمی مانند : آبریزش بینی ، خارش ، جوش های پوستی ، تنگی نفس و … . دو نوع آزمایش ، از طریق پوست و خون برای تشخیص آلرژی وجود دارد در این مقاله آزمایشات خونی تشخیص آلرژی مورد بررسی قرار می گیرد .

رست تست را بشناسیم ( Rast  )

چنانچه فردی مبتلا به آلرژی باشد به عنوان بهترین راه  تشخیص آلرژی تست خونی رست به وی پیشنهاد می گردد. شایان ذکر است این تست متفاوت از تست های پوستی تشخیص آلرژی می باشد . در این تست آنتی بادی های IgE  سرم خون مورد بررسی قرار می گیرد. IgE آنتی بادی همراه با پاسخ های آلرژیک می باشد. اگر نتایج آزمایشات یک فرد نشان دهد که سطح IgE وی در برابر گرده های گل در خون افزایش می یابد در نتیجه این فرد به گرده های گل حساسیت دارد . قابل ذکر است که یک فرد ممکن است طی دوره طولانی  دارای IgE مثبت در برخورد با آلرژن باشد در نتیجه تست های تکمیلی می تواند جهت تشخیص بهتر به پزشک کمک کنند.  از Rast  تست یا radioallergosorbenttest در تشخیص مایت ها ، آلرژن های سگ و گربه ، گرده علف ها ، گرده درختان ، علف های هرز و کپک ها استفاده می شود. این تست  در تشخیص آلرژن هایی مانند مایت ها و آلرژن های گربه و سگ همانند تست تشخیص آلرژی پوستی می باشد. جهت تشخیص از راه پوست لازم است فرد آنتی هیستامین و سایر داروهای ضد آلرژی خود را مدتی قبل از انجام تست قطع نماید تا نتیجه ی کاذب از تست دریافت نشود در مواردی شدت آلرژی بالاست  و فرد قادر به حذف داروهای خود نمی باشد می توان از این تست جهت تشخیص استفاده کرد.
تست Rast در سال ۱۹۷۰ شناسائی شد و در سال ۱۹۸۹۹ به عنوان بهترین تست تشخیص واکنش های آلرژیک برگزیده شد

مزایای استفاده از روش Rast

این تست قابلیت تشخیص ۴۰ آلرژن مختلف به طور تفتیک شده از جمله آلرژن های حیوانات مثل سگ، گربه و اسب ، آلرژن های  خوراکی مانند  زرده یا سفیده  تخم مرغ و همچنین آلرژن های فصلی و محیطی و … را در قالب یک کیت تشخیصی می باشد. لازم به ذکر است نحوه جوابدهی به صورت نمودار و کاملا تفتیک شده  ارائه می گردد. در زیر به برخی از مزایای تست فوق اشاره می گردد:
افزایش حساسیت تست بدون کم شدن اختصاصیت تست
عدم نیاز به قطع داروهای ضد حساسیت
ارائه منحنی های درجه بندی شده بعد از حصول نتایج عالی

نحوه ی کار

ماده ای شبه آلرژن به خون فرد اضافه می گردد این ماده در خون به یک پلیمر جامد متصل می شود بعد از چند دقیقه می توان مقدار زیادی آنتی بادی IgE که آنتی بادی شاهد واکنش های آلرژیک می باشد را مشاهده کرد . عنوان allergen-specific IgE به دلیل متفاوت بودن تایپ های ایمونوگلوبین ها که به هر آلرژن ، جداگانه متصل می شود تعلق می گیرد. یعنی هر آلرژن به IgE  منحصر به فرد خویش متصل می گردد. در نتیجه اگر فرد به یک ماده آلرژن ،آلرژی داشته باشد و مورد آزمایش قرار گیرد IgEمنحصر به نوع آن آلرژن به آن متصل می گردد و سایر IgE ها واکنشی نشان نمی دهند. بعد از فرآیند فوق یک  سرم آنتی IgE رادیواکتیو مشتق شده از بیمار جهت آلرژن خاص شده را به آن اضافه می کنند. این عمل به آزمایشگاه اجازه می دهد تا مقدار allergen-specific IgE را اندازه گیری نماید.

 تعیین غلظت IgE  در سرم فرد

در اشخاص آلرژیک، تعیین میزان ایمونوگلوبین ها مانند IgE دارای ضرورت می باشد.
موارد مختلفی بر روی میزان IgE  مانند: سن، جنس، نژاد و وضعیت آتوپیک تاثیر گذار است.
IgE نسبت به آنتی بادی های دیگر دارای فراوانی کمتری است و غلظت سرمی آن   ug/ml  ۰٫۳-۰٫۱ یا ng/ml  ۱۰۰-۳۰۰ می باشد و نیمه عمر آن کوتاه (۲ روز) است.
واکنش های آلرژیک به دو شکل می باشند: با واسطه IgE و مستقل از IgE است. تمایز آن ها به سبب نوع روش های درمانی متفاوت بسیار حائز اهمیت می باشد.
در مورد زیاد شدن حساسیت آلرژیک، خودداری کردن از آلرژن و ایمونوتراپی با آنتی ژن اختصاصی و همین طور در مورد های غیر آلرژیک درمان های حمایتی دارویی مورد استفاده قرار می گیرند.

تست های انجام شونده برای تشخیص آن ها

۱٫  آزمایش خون
۲٫  آزمایش های همورال، برای تعیین غلظت IgE تام واختصاصی
۳٫  آزمایش های سلولی، برای شمارش ائوزونوفیل ها و بازوفیل ها
۴٫  آزمایش های جلدی مانند تست prick
۵٫  بررسی اندام های مورد نظر: برونش، بینی، مخاط چشم
به دلیل اینکه میزان IgE در سرم کم می باشد، آزمایش هایی که برای کنترل و بررسی آن استفاده می شود باید دارای حساسیت بالایی باشند.

همچنین ببینید

آزمایش جدید پایش سطح مصونیت پس از تزریق واکسن کرونا

آزمایش جدید پایش سطح مصونیت برای افرادی که واکسن را دریافت نموده اند جهت اطلاع …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Message Us on WhatsApp