خانه / دانستنی‌های عمومی / شناسایی یک عامل جدید و نقش بسزای آن در بیماری MS

شناسایی یک عامل جدید و نقش بسزای آن در بیماری MS

بیماری MS) Multiple sclerosis) یک اختلال ناتوان‌کننده عصبی است که مغز و نخاع را تحت تاثیر قرارداده و باعث از دست‌دادن کنترل، دید و تعادل می گردد. در حال حاضر حدود ۲٫۵ میلیون نفر در سراسر جهان به MSS مبتلا هستند.

از آنجا که این بیماری به علت آسیب اعصاب مغز و نخاع توسط سیستم ایمنی بدن می باشد، یک اختلال خودایمن محسوب می گردد. بیماری های خودایمن به بیماری هایی گفته می شود که در آن‌ها سیستم ایمنی بدن که وظیفه‌شان حفاظت از بدن و نابودکردن آسیب رسان‌های خارجی مانند میکروب ها می باشد، به بافت‌های بدن حمله ‌نماید. در این اختلال سیستم ایمنی بدن شروع به حمله به مغز و نخاع کرده و منجر به آسیب به مغز و کاهش اکسیژن و خون مورد نیاز همچنین تشکیل ضایعاتی در بدن، فلج شدن و از کارافتادگی آنها می‌گردد. این بیماری در زنان دو تا سه برابر شایع‌تر از مردان است. همچنین بیشترین خطر ابتلا به این بیماری بین نوجوانی و سن ۵۰ سالگی می‌باشد. دانشمندان معتقدند ترکیبی از ژنتیک و اپی ژنتیک می‌تواند باعث ابتلا به این بیماری گردد. به عنوان مثال اگر والدین و یا برادر و خواهر به بیماری ام اس مبتلا باشند، خطر ابتلای فرد بین ۱ تا ۳ درصد افزایش می‌یابد. همچنین افراد سفیدپوست، بخصوص خانواده‌های ساکن اروپای شمالی در بیشترین خطر ابتلا به این بیماری قراردارند. نژادهای آسیایی، آفریقایی یا بومی آمریکا در بین سایر نژادها در کم‌ترین خطر ابتلا به این بیماری هستند. در کشورها و مناطق جغرافیایی خاص از جمله اروپا، کانادای جنوبی، آمریکای شمالی، نیوزلند و استرالیای جنوبی خطر ابتلا به بیماری ام اس بیشتر از سایر مناطق جهان است. عفونت ها و ویروس‌ های خاص از جمله ویروس ابشتین بار نیز می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.

پیشتر محققان مظنون به نقش میتوکندری که تولید کننده انرژی در سلول است در بیماری MS شده بودند به عنوان مثال قبلا نقش نقص عملکرد میتوکندری در تولید رادیکال آزاد و و افزایش التهاب و متعاقب آن افزایش خطر MS بررسی شده بود. ولیکن طبق بررسی اخیر از بافت مغز توسط پژوهشگران دانشگاه اکستر در انگلیس و دانشگاه آلبرتا در کانادا نشان داد مغز بیماران مبتلا به MS حاوی مقادیر بالای پروتئینی به نام Rab32 است؛ این در حالی بود که این پروتئین در مغز افراد سالم بسیار کمتر یا وجود نداشت. آزمایش‌های بیشتر نشان داد در حضور پروتئینRab32، بخشی از سلول که مسئول ذخیره کلسیم است، به میتوکندری نزدیک شده و سبب اختلال در عملکرد میتوکندری و دستور پیام مرگ سلولی و مسمومیت مغز می شود که این حالت در بیماران مبتلا به MS به وضوح مشخص است. هنوز دلیل انتقال پروتئین Rab32 به سلول مشخص نیست. ولیکن محققان بر این باورند این پروتئین کلید درمان بیماری است؛ این پژوهش در Journal of Neuroinflammation به چاپ رسیده است.

همچنین ببینید

انواع تست‌های کرونا و تفسیر آن

“مثبت بودن آزمایش خون کرونا بدین معنیست که بدن شما در حال شکست دادن کروناست …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Message Us on WhatsApp