خانه / دانستنی‌های عمومی / اتفاقاتی که بعد از ترک سیگار در بدن روی می‌دهد

اتفاقاتی که بعد از ترک سیگار در بدن روی می‌دهد

در این مطلب قصد داریم تا به شما بگوییم چه اتفاقاتی در بدن فردی که سیگار را ترک کرده، می‌افتد.

متخصصان بارها در مقالات و گفت‌وگوهای خود اعلام کرده‌اند که کشیدن سیگار تاثیرات منفی‌ای روی بدن انسان می‌گذارد. اما برای بسیاری، ترک سیگار یک چالش روانی بسیار جدی است یا آن‌ها خیلی ساده انگیزه و اشتیاق لازم را برای تغییر سبک زندگی‌شان ندارند.

متخصصان مرکز پیش‌گیری و کنترل بیماری (CDC) داده‌هایی را تولید کرده‌اند که نشان می‌دهد وقتی فردی عادات ناسالم خود را کنار می‌گذارد، چه تغییراتی در او ایجاد می‌شود. شگفت‌آور است که بدانید، فقط ۲۰ دقیقه پس از کشیدن آخرین سیگار، مجموعه‌ای از تغییرات مثبت در بدن فرد روی می‌دهد که برای سال‌های سال در بدون او ماندگار می‌شود. در ادامه براساس میزان زمانی که از کشیدن آخرین سیگار گذشته، این تغییرات مثبت را بررسی می‌کنیم.
۲۰ دقیقه
کارکرد قلب به حالت نرمال برمی‌گردد. مویرگ‌ها و شبکه عروقی ترمیم می‌شود. جریان خون تقویت می‌شود و میزان حساسیت پاها و انگشت‌ها افزایش می‌یابد.

۱۲ ساعت
سطح مونوکسید کربن در خون کاهش می‌یابد و در برابر سطح اکسیژن در خون بالا می‌رود. ترکیب خون هم به حالت نرمال خود برمی‌گردد.

از ۲ هفته تا ۳ ماه
خطر حمله قلبی کاهش می‌یابد. علائم اعتیاد به تنباکو ناپدید می‌شود. گردش خون در عروق محیطی بهبود پیدا می‌کند. بافت ریه ترمیم شده و عمل‌کرد ریه به طرز چشم‌گیری بهتر می‌شود.

از ۱ تا ۹ ماه
سرفه و خس‌خس ناشی از کشیدن سیگار کم‌تر می‌شود، البته نه به‌سرعت، چراکه مدتی زمان نیاز است تا مواد ریز و مضری که در درون ریه جمع‌ شده‌اند، از بین بروند.


یک سال
نیاز به تنباکو در بدن از بین می‌رود. پوست رنگ سالمی به خود می‌گیرد و انعطاف‌پذیری‌اش بیشتر و بهتر می‌شود. خطر ابتلا به بیماری‌های ایسکمیک قلب تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

۵ سال
گردش خون به طور کامل به حالت نرمال برمی‌گردد. خطر سکته مغزی به میزانی برابر با خطر سکته مغزی در افراد غیرسیگاری کاهش می‌یابد. عمل‌کرد سیستم‌های عصبی و ایمنی بدن چندین برابر بهتر می‌شود.

۱۰ سال
اکنون خطر ابتلا به سرطان ریه دو برابر کم‌تر از افراد سیگاری است. خطر ابتلا به سرطان داخل دهان، سرطان گلو، سرطان مری، سرطان کلیه و سرطان لوزالمعده کاهش می‌یابد.

۱۵ سال
اکنون خطر ابتلا به بیماری‌های ایسکمیک قلب و شانس گسترش سرطان به‌اندازه افراد غیرسیگاری است.

همچنین ببینید

انواع تست‌های کرونا و تفسیر آن

“مثبت بودن آزمایش خون کرونا بدین معنیست که بدن شما در حال شکست دادن کروناست …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Message Us on WhatsApp