خانه / برای مادران باردار / تاثیر عجیب شیر مادر در رشد نوزادان زودرس

تاثیر عجیب شیر مادر در رشد نوزادان زودرس

مطالعه‌ای که توسط بیمارستان Brigham and Women در بوستون آمریکا روی ۱۸۰ نوزاد زودرس، از لحظه تولد تا ۷ سالگی شده، انجام شده، نشان می‌دهد که نوزادان زودرسی که در ۲۸ روز اول زندگی خود شیر مادر بیشتری نسبت به دیگر نوزادان بخورند، حجم ماده خاکستری بافت عصبی بزرگ‌تر، هوش بیشتر، دستاوردهای تحصیلی بیشتر، حافظه بهتر و عملکرد حرکتی بهتری در سن ۷ سالگی خواهند داشت.

طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) در آمریکا، نرخ شیر دادن توسط مادران در آمریکا افزایش یافته به طوری در سال ۲۰۱۱، ۷۹ درصد نوزادان از شیر مادر تغذیه کرده‌اند. با این حال، در ۶ ماه اول تولد، ۴۹ درصد همچنان از شیر مادر تغذیه می‌کردند و در ۱۲ ماه اول فقط ۲۷ درصد که این اعداد پایین‌تر از میزان پیشنهاد‌شده و مناسب است.

برای بررسی تاثیر شیر مادر روی نوزادان زودرس، راون بلفورت و گروهش داده‌های مربوط به ۱۸۰ نوزاد زودرس را که پیش از هفته ۳۰اُم بارداری بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ در آمریکا به دنیا آمده بودند بررسی کردند. آن‌ها روی ۲۸ روز اول تولد این نوزادان تمرکز کردند و این موضوع را بررسی کردند که در این دوران چند روز این نوزادان بیش از ۵۰ درصد غذای اصلی خود را از شیر مادر تغذیه می‌کنند.

سپس این مقادیر با میزانی که نوزادانی که به موقع به دنیا آمده‌اند به آن نیاز دارند مقایسه شد. این بررسی‌ها از لحظه تولد تا ۷ سالگی انجام شد. سپس مغز این نوزادان در طول این دوران MRI شد تا محققان میزان افزایش حجم ماده خاکستری و سفید مغز نوزادان را در تمامی مناطق مهم مغز آن‌ها ارزیابی کنند. نتایج نشان داد نوزادانی که بیش از دیگران از شیر مادر خود تغذیه کرده‌اند، حجم ماده خاکستری بافت عصبی آن‌ها افزایش یافته، هوش بیشتری داشتند، در تحصیل موفق‌تر بودند، حافظه بهتری داشتند و عملکرد حرکتی آن‌ها بهتر و باکیفیت‌تر بوده است.

همچنین ببینید

معرفی آزمایشات ترکیبی CA-125 و HE4 و محاسبه فاکتور ROMA

معرفی آزمایشات ترکیبی CA-125 و HE4 و محاسبه فاکتور ROMA جهت تشخیص زودهنگام بدخیمی تخمدان ورود به برنامه محاسبه گر فاکتور …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Message Us on WhatsApp