خانه / دانستنی‌های عمومی / تومورمارکر در یک نگاه

تومورمارکر در یک نگاه

تومورمارکر ها موادی هستند که در مایعات بدن مثل خون، ادرار، سرم و بافت‌های بدن وجود دارند و در افراد مبتلا به سرطان در بافت‌های مختلف افزایش می‌یابند. اکثر تومورمارکرها پروتئین هستند که یا در پاسخ به تغییرات در شرایط سرطانی افزایش می‌یابند و یا توسط خود سلول‌های سرطانی ساخته می‌شوند. اما اکثر تومورمارکرها جزو ترکیبات طبیعی سلول‌های نرمال هستند که در شرایط طبیعی در حد کمی از سلول وجود دارند و در اثر ایجاد سرطان دچار افزایش بیان شده و میزان آنها در خون و مایعات بدن و یا در بافت‌ها بالا می‌رود .

پیشگیری از سرطان کولورکتال(M2-pk)

سرطان روده بزرگ یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها و دومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان در جهان است.

این بیماری هم قابل پیشگیری و هم قابل درمان است، به شرط آنکه شما با اقدامات پیشگیرانه و تشخیص زودرس از این فرصت استفاده نمایید.

آیا شما در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستید؟

عوامل مؤثر در بروز سرطان روده بزرگ عبارتند از :

  • افزایش سن، بعنوان مهم‌ترین عامل خطر ابتلا .
  • ابتلا به پولیپ و التهاب مزمن روده بزرگ .
  • سابقه فامیلی
  • مصرف رژیم غذایی پرچرب، خصوصاً چربی حیوانی
  • کم تحرکی فردی، چاقی و مصرف دخانیات

SchoBo.M2-pkQuick یک تست آنزیمی سریع و مطمئن جهت تشخیص آنزیم M2-PK (M2 pyruvate Kinase) است.

–     توصیه می‌شود در موارد زیر، تست مورد استفاده قرار گیرد :

      بعد از چهل‌سالگی سالیانه یک بار

–   مزیت‌های آزمایش  M2-PK

      بالا بودن میزان حساسیت و اختصاصی بودن تست (دقت تست)

      عدم نتایج مثبت کاذب به علت وجود هموروئید و یا دیگر دلایل خونریزی گوارشی

      توانایی تشخیص پولیپ‌ها و تومورهای بدون خونریزی روده

      عدم نیاز به رژیم غذایی خاص قبل از انجام تست

      تعیین نتیجه تست در مدت یک ساعت

NMP-22 در تشخیص و پیشگیری کانسرهای مثانه

سرطان مثانه نهمین سرطان شایع در دنیا و سیزدهمین عامل مرگ ناشی از سرطان است. وقوع سرطان مثانه در مردان ۳ برابر زنان است. در حال حاضر تشخیص و ارزیابی سرطان مثانه با سیستوسکوپی و بررسی سیتولوژی ادرار انجام می‌شود. امروزه روش‌هایی بر پایه تشخیص آنتی‌ژن‌های محلول که از تومور به داخل ادرار ریزش می‌یابند، در دسترس هستند که NMP-22 یکی از موارد است. افزایش معنی دار غلظت NMP  در روند انتقال سلول نئوپلاستیک به سلول کانری و پیشرفت کارسینوما های سینه، کولون و مثانه دیده می‌شود NMP های محلول موجود در ادرار که بر اثر تومور مثانه ایجاد می‌شود را می‌توان با استفاده از آنتی‌بادی اختصاصی علیه اپی‌توپ ویژه NMP شناسایی نمود. اختصاصیتNMP-22 برای TCC  درجه ۱ معادل ۵۲% است که در مقایسه با اختصاصیت سیتولوژی ادرار (۱۷%) قابلیت بهتری دارد و لذا می تواند برای تشخیص درجه پایین TCCبسیار مؤثر باشد. اختصاصیت هر دو روش NMP-22 و سیتولوژی ادرار در تومورهای درجه بالا عالی است لذا هر دو این تست‌ها در این موارد کاربردی هستند.

BTAstat Test براساس آنتی‌بادی‌های مونو کلونال ادرار

آزمایش BTAstat Test ، یک آزمایش سریع ایمونوکروماتوگرافی است که با تشخیص آنتی‌ژن hCFHrp ادرار، به بررسی احتمال وجود تومورهای مثانه می‌پردازد و نتایج را بصورت کیفی بیان می‌کند.

از ترکیب این تست با شواهد سیتولوژیکی، می‌توان از انجام آزمایشات تهاجمی آندوسکوپیک مانند  سیتوسکوپی صرف‌نظر کرد و تنها با روش‌های آسان‌تر به بیماران و سیستم سلامت جامعه کمک کرد.همچنین در مقابله با نتایج سیتولوژی، آزمایش BTAstat ، حساسیت بیشتری داشته که در تشخیص زودهنگام سرطان مثانه می‌تواند راهگشا باشد. انجام این تست، سریع، آسان و مقرون به صرفه بوده و به دلیل شناسایی آنتی‌ژن‌های سلول‌های سرطانی در ادرار در مقایسه با سیتولوژی (که در آن سلول‌های سرطانی بررسی می‌شود)، می‌توان با تشخیص سریع‌تر به بررسی تومورهای پنهان و غیر قابل رویت در بافت مثانه پرداخت.

      کیفیت محصول

;      دارای تاییدیه FDA

;      دارای تاییدیه CE

;      این تست نباید در افراد دارای عفونت ادراری یا در کسانی که BCG دریافت کرده‌اند انجام شود. در مواردی که آزمایش BTA مثبت بوده اما نتایج سیستوسکپی جواب منفی نشان می‌دهند، سیتولوژی ادراری بایستی انجام شود. در صورتی که نتایج سیتولوژی هم مثبت باشند، به آزمایشات تکمیلی دیگری نیاز خواهد بود. اما اگر نتایج سیتولوژی منفی باشد بایستی روند درمان را تا سیستوسکپی بعدی به تعویق انداخت.

همچنین ببینید

انواع تست‌های کرونا و تفسیر آن

“مثبت بودن آزمایش خون کرونا بدین معنیست که بدن شما در حال شکست دادن کروناست …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Message Us on WhatsApp